dimecres, 29 de març del 2017

Els alumnes de 1r de viatge a l'Escala i Figueres!

Els almnes de 1r d'ESO de l'institut Flix hem anat a Empúries per aprendre com vivien els homes i les dones d'aquesta ciutat a l'època romana, fa 2.000 anys. També hem conegut com era la neapolis grega i com es va formar la costa i els canvis que ha sofert al llarg d'aquests més de vint segles.

Amb els professors del Camp d'aprenentatge d'Empúries hem conegut la formació dunar, el moviment de les dunes, els sistemes per a controlar-les i evitar el seu desplaçament, diferents dipus de plantes, la geologia del terreny...
A més, hem pogut anar a la neapolis i part del castrum romà i hem après els sistemes defensius, amb la muralla ciclopea, la zona dels temples amb l'escultura d'Asclepi, l'antiga àgora, els carrers i la situació de les cases...
La part més divertida ha estat, sens dubte, poder passejar per les restes arqueològiques romanes i practicar tot tipus de jocs i diversions que feien els nens i les nenes de fa 2.000 anys. Per començar, al temple que hi ha al forum vam representar l'acte d'ofrena de les nines que les nenes de l'època, cap als 13 anys, feien a les sacerdotises simbolitzant que passaven a ser grans. Allà vam deixar, a les escales del temple, les nines que portàvem fetes de casa.

Davall dels pòrtics del forum vam jugar a diferents jocs de tauler com el marro, pixo, cago, l'alquerc o el moli de nou. També vam fer una variant del muinda o gallineta cega però jugat a terra.

El forum es va convertir en una plaça de jocs: saltar a corda en grups, individual i per parelles, fer anar el cèrcol, saltar a viola o potro, la muinda, diversos jocs amb nous com ara seriae, deltae, castells, la ratlleta... i jocs ja practicats pels grecs com l'ephedrismos.

En un altre indret del castrum, l'ocupat pels carrers principals -cardo i decumanus- vam jugar als espais on s'alçaven les tavernae. Vam fer el joc de la morra i vam jugar a arrencar cebes.

I també vam fer un divertit joc consistent en tirar l'aigua de les "copes" contra un plat amb l'objectiu de fer-lo caure.
Tot seguit vam practicar la punteria amb les fones!
El crèdit el vam acabar a Figueres on vam visitar el museu Dali i el museu de joguines de Catalunya.